| Elżbieta Mikłusiak
Powrót do artykułów

Wycieczka do Budapesztu

W dniach 30 kwietnia – 2 maja 2016 r. członkowie Oddziału Górali Orawskich wraz z przyjaciółmi wyjechali na wycieczkę do Budapesztu. Z dość chłodnej Orawy na ciepłe południe wiózł nas wygodny autokar firmy Jankara. Ciekawy program zwiedzania węgierskiej stolicy przygotował niezawodny Piotr Cymerman wraz z biurem podróży Domar. Na miejscu powitała nas sympatyczna pani przewodniczka i od razu posypała jak z rękawa mnóstwem informacji i ciekawostek na temat miasta, jego mieszkańców i historii – wskazując na liczne związki z Polską.
Wspaniałą panoramę miasta podziwialiśmy z Góry Gellerta – widzieliśmy rozlegle wody Dunaju dzielące Budapeszt na … Peszt położony na równinie i Budę na wzgórzach. Obie części łączą liczne przepiękne mosty – niezapomniany widok przedstawiały podczas nocnego rejsu statkiem. W Peszcie spacerowaliśmy po parku miejskim podziwiając Zamek Vajdahunyad, Łaźnię Szechenyi ze źródłami termalnymi oraz pomnik Milenijny na Placu Bohaterów. Następnie udaliśmy się do imponującej Bazyliki Św. Stefana, w której m.in. zobaczyliśmy misterny relikwiarz z tysiącletnią dłonią Świętego. Spacerując w słońcu dotarliśmy do położonego nad brzegiem Dunaju gmachu parlamentu, gdzie sprawą priorytetową stało się obejrzenie z bliska herbu Orawy widniejącego na elewacji.
Kolejny dzień spędziliśmy na Wzgórzach Budańskich – tu ogromne wrażenie zrobił na nas odrestaurowany Pałac Królewski pochodzący z XIII w., urokliwe uliczki Starówki oraz kościół koronacyjny św. Macieja – na Mszy św. nie rozumieliśmy ani słowa – to całkiem nowe doświadczenie. Oczywiście wstąpiliśmy też do kawiarni ze słynnymi marcepanami – to prawdziwa rozkosz dla podniebienia.
Na pewno pamiętać także będziemy przyjemny wieczór w czardzie, gdzie mogliśmy degustować węgierskie wino i przysmaki kuchni regionalnej, a nawet podziwiać przygotowane specjalnie dla nas pieśni i pokazy folklorystyczne.
Myślę, że wszyscy chętnie wrócą znów do Budapesztu…

Elżbieta Mikłusiak

Zdjęcia z Budapesztu tutaj!