| Elżbieta Mikłusiak
Powrót do artykułów

Wycieczka do Sandomierza i Zamościa

Można powiedzieć, że małą tradycją naszego Oddziału stały się wspólne wycieczki – po poznaniu skarbów Dolnego Śląska przyszedł czas na wschodnie tereny naszej Ojczyzny – Sandomierz i Zamość, który niegdyś położony był w samym centrum kraju, na skrzyżowaniu traktów: lwowskiego i ruskiego.
Słoneczny jesienny weekend 19-20 września 2015 r. po dość długiej podróży autokarem firmy Jankara rozpoczęliśmy zgodnie z programem przetestowanym osobiście przez Anię i Piotra Cymermanów, spacerując po romantycznym Starym Mieście Sandomierza. Zachwyciły nas zabytkowe kamieniczki, imponujące marmurowe wnętrze Bazyliki Katedralnej i charakterystyczny Ratusz na wzgórzu – znany wszystkim z filmu o detektywie w sutannie. Koniecznie też musieliśmy zmieścić się w uchu igielnym! Najlepiej wspominamy jednak zwiedzanie zbrojowni rycerskiej, a to dzięki niepospolitemu poczuciu humoru młodego pracownika tego muzeum. Dzień zakończyliśmy przyjemnym rejsem po Wiśle.
A w niedzielę – Zamość – miasto idealne, siedziba rodu Zamoyskich – oczarował nas swoją urodą. Na każdym kroku odczuwaliśmy dumę i podziw. Niezapomniany widok przedstawiała imponująca twierdza z bastionami, bramami, nadszańcami, fosami, kurtynami… A całości dopełniało wspaniałe i nowoczesne Muzeum Fortyfikacji i Broni Arsenał. Duże wrażenie wywarł na nas rozległy Pałac Zamoyskich, ciekawa historia Akademii Zamoyskiej i oczywiście Rynek z bogato zdobionymi fasadami kamienic i Ratuszem z wieżą zegarową. Podziwialiśmy bogate wnętrze Katedry Zamojskiej z okazałym srebrnym tabernakulum, cudownym obrazem Matki Boskiej Łaskawej i kryptami, w których spoczywają prochy fundatorów. W zamyśleniu przeszliśmy też aleją mogił żołnierskich i ofiar ludobójstwa do Rotundy – miejsca kaźni ludności Zamojszczyzny.
Może wrócimy jeszcze na piękne Roztocze – przewodnik zapewniał, że warto …

Elżbieta Mikłusiak

Zdjęcia z wycieczki tutaj!